środa, 26 lutego 2020

Polscy przedsiębiorcy śpią na kasie



Mimo że temat przewija się przez LinkedIn od lat, wciąż wiele osób na etacie wciąż nie rozumie, ile kosztuje pracownik pracodawcę, ile ponad z tego, co on sam dostaje jest odprowadzana "w różne, dziwne miejsca".
Z kolei jako przedsiębiorca wiele razy spotkałam się z niesympatycznymi komentarzami ze strony osób zatrudnionych na etacie, które uważały, że jak ktoś na firmę, śpi na kasie.

Ile zarabia, a ile faktycznie widzi przedsiębiorca

Żeby zarobić 1zł (słownie: jeden złoty) w miesiącu, polski przedsiębiorca na DG musi zarobić 1432,48zł. Z tej kwoty 1zł jest jego.
Nie uwzględniam podatku, bo 1zł mieści się w kwocie wolnej od podatku, ale jeśli miałabym go jednak uwzględnić, pracodawca dostałby ostatecznie 81groszy.

Ale co mu po 81 groszach, kiedy wciąż trzeba opłacić rachunki:
- Internet (niezbędny do pracy)
- telefon (również)
- prąd (chociażby telefon trzeba ładować, komputer również bez niego nie pochodzi, czajnik i ew. mikrofalówka i ekspres, jeśli stoi w biurze)
- wodę
- biuro (nawet jeśli ma swoje, podatek za powierzchnię biurową, czyli taką, w której prowadzona jest działalność gospodarcza jest znacznie wyższy niż podatek za mieszkanie, z czego również nie każdy zdaje sobie sprawę).
Nie biorę pod uwagę benzyny, ani kosztu zakupu niezbędnego do pracy sprzętu (komputera, drukarki, papieru do drukarki, tonerów itp)
- księgowa.

Podliczając więc koszt wszystkich rachunków, mamy dodatkową, wcale nie mają sumkę, którą dodatkowo trzeba doliczyć do tego, co przedsiębiorca musi zarobić, żeby miesięcznie wyjść na zero.
Dla wygody liczenia zamknę powyższe rachunki w 550zł.
Mamy więc 1431,48 zł (bez złotówki) i 550zł rachunków.
Żeby MIEĆ z tego 1zł trzeba zarobić 1982,48zł, z czego 1981,48zł nie jest dla przedsiębiorcy.

Złotówka miesięcznie to trochę mało.
Ile zatem trzeba zarobić, żeby mieć najniższą krajową, czyli 1878zł na rękę? 2600zł więcej, co łącznie daje 4581,48zł.

A więc 4581,48zł, żeby zobaczyć 1878zł.

Nie każdy biznes jest wysokomarżowy, nie każdy "robi się sam". Niektóre rzeczy są naprawdę czasochłonne, półprodukty potrafią stracić ważność tak jak i wyroby gotowe (por. kwiaciarnia, kawiarnia itp.).


Ostatnio przeczytałam "Czy się stoi, czy się leży 2000 się należy".

Przy zatrudnieniu jednego pracownika za 2000zł miesięcznie (netto), pracodawca ponosi znacznie większe koszty, niż się większości wydaje.
A teraz uwaga, żeby zarobić ZŁOTÓWKĘ przy zatrudnieniu JEDNEGO pracownika za 2000zł miesięcznie firma (czyt. pracodawca) musi zarobić 4700,58zł.

Z powyższej kwoty 2000PLN są dla pracownika, a 1PLN dla pracodawcy.
Tutaj pominęłam już koszty rachunków itd.

Ale przecież teraz jest MAŁY ZUS!

W zeszłym roku rząd wprowadził tzw. mały ZUS ALE, żeby móc się na niego załapać, należy spełnić pewne warunki, a mały ZUS obowiązywać będzie od kolejnego roku kalendarzowego.
Warunek to: w obecnym roku kalendarzowym należy zapłacić państwu blisko 3000 złotych
(żeby móc płacić tzw. mały ZUS w roku poprzednim należy mieć otwartą działalność przez min. 60 dni i płacić pełne składki, co łącznie daje 2862,96zł na dzień dzisiejszy, a co nie znaczy, że kwota ta nie wzrośnie).

Jednocześnie pracodawca nie ma żadnej gwarancji, że ów mały ZUS nie zostanie zlikwidowany w kolejnym roku kalendarzowym, bo czekają nas wybory, które znów mogą zmienić wszystko.

Co da przedsiębiorcy mały ZUS?
Tyle, że, żeby w kolejnym roku kalendarzowym zobaczyć miesięcznie 1878zł, będzie musiał zarobić około 3700zł, a nie 4581,48zł.
+3000zł za rok ubiegły.

Wszystko jest w bardzo dużym uogólnieniu, a celem artykułu (który miał być zwykłym postem) jest uświadomienie kosztów, z jakimi trzeba się liczyć przy prowadzeniu DG w Polsce.

______________

O AUTORCE


Julia Daroszewska od ośmiu lat zajmuje się ogólnie pojętym marketingiem. Potrafi skutecznie wykorzystywać wszelkie dostępne na rynku narzędzia, co przekłada się na duże zasięgi i budowanie świadomości wspieranych przez nią marek.
Prowadzi firmę, której główną dziedziną jest wsparcie w zakresie szeroko pojętego Marketingu i Strategii Przedsiębiorstwa. Oferuje pomoc w budowaniu marek tworząc dla nich skuteczne plany działania na konkurencyjnych rynkach.

Julia Daroszewska prowadzi również szkolenia z tworzenia skutecznych profili/kont na LinkedIn i Facebooku - największych Mediów Społecznościowych wspierających biznes.


OFRTA | KONTAKT 

______________


           Insta      

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz